Matilde Villegas Bengtsson inspirerades av Conchita Wurst

Matilde Villegas Bengtsson inspirerades av Conchita Wurst

Matilde Villegas Bengtsson inspirerades av Conchita Wurst

Idén till Matilde Villegas Bengtssons berättelse kom från schlagerdrottningen Conchita Wurst. En familjediskussion framför tv:n ledde till en novell om att känna sig fel i sin egen kropp.

Matilde Villegas Bengtsson säger att inspirationen till novellen Orangeriet kom från ”ett lite banalt håll” - Eurovision song contest.

– Familjen satt och tittade på Conchita Wurst på tv och vi började diskutera. Det dök upp frågor som ”är det en kille eller en tjej” och ”det här med skägget – är det bara för showen?” Jag har varit engagerad feministiskt ett tag och började fundera över vad det kan innebära att vara transperson, säger Matilde Villegas Bengtsson.

I novellen är huvudpersonen Uno onåbar och okrossbar, men bara när ingen annan ser. Uno håller upp en front mot omvärlden, inte minst mot sin pappa som har svårt att acceptera sin situation som änkling och rullstolsburen.

– Orangeriet handlar om en transperson, men jag tror att det är något allmängiltigt att känna sig obekväm i sin egen kropp och att vilja vara någon annan.

Matilde har skrivit nästan hela sitt liv fick uppmuntran både i skolan och hemifrån. Sin första dikt skrev hon i sjuårsåldern. ”Skitdålig” är det egna omdömet.

– Men mamma var jättestolt, hon laminerade den och satte upp på väggen, jag tror den handlade om blommor, men jag minns mest att kämpade för att få till rimmen, säger hon.

Matilde har skickat texter till några skrivartävlingar innan och säger att hon tänkt skicka ett bidrag till Lilla August tidigare, men att det var åldrandet som fick henne att göra slag i saken.

– Jag skickade in den på min födelsedag, jag tänkte ”nu är jag 20, nu är det sista året jag kan skicka in”. Det blev en sorts åldersmässig deadline.

Här kan du läsa och rösta på alla nominerade bidrag till Lilla Augustpriset 2014.