Dessa titlar är nominerade till Augustpriset 2020

Bakre raden från vänster: Stefan Lindberg, Annika Norlin, Linda Bondestam, Peter Bergting, Thomas Tidholm, Lydia Sandgren, Klas Östergren. Mellersta raden från vänster: Johanna Bäckström Lerneby, Nina Burton, Elin Anna Labba, Åsa Lind, Emma Virke, Jan Malmborg, Arash Sanari. Främre raden från vänster: Anders Fager, Julia Hansson, Alma Thörn, Ester Eriksson, Kristina Sigunsdotter.

 

De 18 titlar som nominerats till årets Augustpris har tillkännagivits under ett live-sänt event på Södra teatern i Stockholm. Det prestigefyllda Augustpriset instiftades 1989. Priset är en bronsstatyett formgiven av Mikael Fare och 100 000 kronor vardera i följande tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bokÅrets svenska fackbok samt Årets svenska barn- och ungdomsbok. De sex texter som nominerats till Lilla Augustpriset har också presenterats. Augustpriset och Lilla Augustpriset delas ut av Svenska Förläggareföreningen i samarbete med Elite Hotels och Swedbank. Nedan följer nomineringarna och juryernas motiveringar.

 

Nominerade till Årets svenska skönlitterära bok 

Minnestrådar, Carola Hansson, Albert Bonniers Förlag
Nazismen är på frammarsch i 30-talets Tyskland. I den tätt komponerade romanen Minnestrådar väcker berättarrösten liv i tre judiska ungdomars livsöden. På ett jordbrukskollektiv utanför Falun möter ideal verklighet och tillfälligheter blir livsavgörande. En utsökt ordväv som kräver läsarens fulla uppmärksamhet.

Splendor, Stefan Lindberg, Albert Bonniers Förlag
Stefan Lindberg balanserar skickligt mellan autofiktion och skröna. Splendor är en själens pikaresk, en svart komedi. Med humor och stor kännedom om skapandets villkor borrar berättelsen skoningslöst efter hemligheter i jagets, sorgens, och en mardrömslik förtvivlans mysteriösa djup.

Jag ser allt du gör, Annika Norlin, Weyler förlag
Med skarp blick för mänskliga beteenden och en skev, lite sotig humor skriver Annika Norlin träffsäkert om bekräftelsetörst, sorg – och gruppdynamik i ett punkband på turné genom Europa. I novellsamlingen Jag ser allt du gör porträtteras en samling udda människor med ömsint generositet, värme och stor psykologisk insikt.

Samlade verk, Lydia Sandgren, Albert Bonniers Förlag
Lydia Sandgren bygger och befolkar ett eget litterärt universum fyllt av levande detaljer. Göteborg, med svartklubbar, sunkhak och universitetsbibliotek, blir spelplats för ett triangeldrama där den försvunna Cecilia är det svarta hål kring vilket romangestalterna graviterar. Samlade verk är en kärleksförklaring till litteraturen.

Jordlöparens bok. Om natur, konst och människor, Thomas Tidholm, Ordfront förlag
I sin vackert formgivna, prosalyriska tankebok ställer Thomas Tidholm grundläggande frågor om människans förhållande till naturen. Är det möjligt för oss människor att återförenas och försonas med en natur som vi successivt har avskärmat oss ifrån? Med poetisk precision och klargörande enkelhet bygger Jordlöparens bok broar mellan två världar.

Renegater, Klas Östergren, Polaris
Klas Östergren tar grepp om den svenska samtiden i detta mäktiga romanbygge. Med berättarglädje och hantverksskicklighet skapas ett förtätat tidsdokument på musikalisk prosa där säcken knyts ihop på ett snillrikt sätt. Renegater är slutet på en era och en läsfest utan motstycke.

 

Nominerade till Årets svenska fackbok 

Livets tunna väggar, Nina Burton, Albert Bonniers Förlag
Med snillrik grace och elegans tar Nina Burton sig an naturen och djurens språk genom att på nära håll studera de myror, bin, rävar och ekorrar som gjort hennes mormors sommarhus till sitt eget. Nyfiket lär hon sig mer om deras intelligens, samarbetsförmågor och individualitet och delar generöst med sig av sina upptäckter i denna essäsamling som påminner om att det stora finns i det lilla, och inte sällan alldeles om husknuten.

Familjen, Johanna Bäckström Lerneby, Mondial
I över tio år har Johanna Bäckström Lerneby kartlagt en familj som med sitt skräckvälde styr och kontrollerar Angered i Göteborg. Klart och tydligt med stor glöd och närvaro, men utan pekpinnar, ger hon läsaren inblick i hur detta parallellsamhälle kunnat uppstå, och växa. Och vad som gjorts för att bekämpa det. Ett högaktuellt samtidsdokument.

Herrarna satte oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige, Elin Anna Labba, Norstedts
Elin Anna Labba beskriver renskinn som ”så mjuka att det känns som att handen ska smälta när man stryker dem”. Med samma stillsamma poetiska kraft i språket synliggör hon Sveriges tvångsförflyttningar av samerna, tvångsförflyttningar som söndrat urgamla släktband, nätverk och flyttleder. Genom att även väva in vittnesmål, arkivfotografier, kartor, jojkar och myndighets-papper riktar hon i denna mycket vackert formgivna bok nytt ljus på en mörk del av Sveriges historia.

Längta hem, längta bort. En essä om litteratur på flykt, Kristoffer Leandoer, Natur & Kultur
I en myllrande rik essäsamling tar Kristoffer Leandoer med läsaren på en svindlande resa genom hundratals författare av skönlitteratur, serier och låttexter – David Bowie, Oscar Wilde, Henry James, Olga Tokarczuk, Ursula K Le Guin och många fler – som flytt från regimer, krig, tonår, konventioner eller sig själva. Lärt, men lätt, om komplexa frågor om språk och hemvist och vad det betyder för oss.

Trubbel. Berättelsen om Olle Adolphson, Jan Malmborg, Albert Bonniers Förlag
En synnerligen välresearchad, generös och inbjudande biografi om en gåtfull och motsägelsefull mångsidig man vars sånger många hört, men färre kommit in på livet. Ett lika finstämt som initierat porträtt av denne vissångare, poet, textförfattare och målare vars verk, och liv, ständigt balanserade mellan dur och moll. Imponerar gör också den insatta skildringen av det sena 1950-talets nyfikenhet och törst efter nya intryck som präglade många av tidens kreatörer, inte minst Olle Adolphson själv.

Sverigevänner. Historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn, Arash Sanari, Volante
Med både finess och värme, humor och svärta, berättar Arash Sanari en bitterljuv historia om hur hans familj från Iran försöker anpassa sig till Sverige och, många gånger obegripliga, svenska seder och bruk. Genom att varva sin pappas dagboksanteckningar med sina egna ger han ögonöppnande perspektiv på vad det innebär att byta både land och kultur. Den enes integration kan bli den andres isolation.

 

Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok 

Mitt bottenliv. Av en ensam axolotl, Linda Bondestam, Berghs Förlag
Mitt bottenliv erbjuder en humoristisk och hoppfull klimatberättelse i autofiktionsformat. En utrotningshotad salamander förundras över allt skräp som fyller havet, och sveps iväg av en tsunami förorsakad av människans klimatpåverkan. Fram träder ett ekosystem i fritt fall. Miljökatastrofen gestaltas med dov kolorism och stringent text snillrikt infogad på de välutnyttjade uppslagen. Verket visar Linda Bondestams virtuositet genom att begagna och berika bilderbokens hela repertoar.

Kråkorna, Anders Fager & Peter Bergting, Natur & Kultur
Att trauman överförs från generation till generation gestaltas som aldrig förr i serieromanen Kråkorna, där Kim, som får ärva en övergiven släktgård på landsbygden, konfronterar sitt såriga arv. Anders Fager portionerar ut texten på flera nivåer, i form av post it-lappar och röster från det förflutna. Sömlöst griper Peter Bergtings stämningsmättade bildberättande in i skildringen av att möta ett smärtsamt ursprung. Kusliga skräckelement och folktro fördjupar rörande den olust som ruvar över både Kim och läsaren.

Billie, Korven och havet, Julia Hansson, Natur & Kultur
En solsmekt dag på stranden har sällan fångats som i Billie, Korven och havet. Julia Hanssons sinnliga bilderboksdebut bågnar av strandkänsla och värme genom en makalös ljussättning som ger kroppslig igenkänning. Med bravur tecknas barnets vilja och motvilja lika finessrikt som solstrålarnas spel. Eftermiddagssolens sken framkallar badandets bestyr så att sandkornen, parasollskuggan och frottéhanddukens strävhet känns i skinnet på både den vuxna betraktaren och på det barn som likt Billie inte alltid vill kasta sig i vattnet.

Kom dagen, kom natten, Åsa Lind & Emma Virke, Lilla Piratförlaget
Dragspelsformatet kommer till sin fulla rätt i Kom dagen, kom natten, där en dag- och en nattsida vecklas ut. Ur det lilla barnets perspektiv levandegörs en sensommardag på landet, där hjärtat pulserar i marken, solstrålar värmer och ensamhet trollas bort. Vardag övergår efterhand i dröm och i en önskan om att våga släppa sina flytkuddar. Åsa Linds lättflytande vers rymmer ett poetiskt anslag som Emma Virkes perspektivrika illustrationer känsligt fördjupar. Hyllningen till en sinnlig barndomsvärld och nordisk sommar, och till själva bilderboksformatet, hänför.

Humlan Hanssons hemligheter, Kristina Sigunsdotter & Ester Eriksson, Natur & Kultur
Balansakten mellan existentiell smärta och humor är kongenial i Humlan Hanssons hemligheter. Den avväpnande berättelsen om bästissvek och växtvärk kickstartar i dagboksformat. Kristina Sigunsdotters text är skruvad och sällsynt levande. Ester Eriksson excellerar i svärta, i illustrationer som fångar Humlans konstnärssjäl. Här har hästtjejerna faktiskt hästhuvud, och den psykiskt sjuka fasterns konstnärskap ger relief åt Humlans tillvaro i ett text- och bildsamarbete som bjuder på vrålskratt och hjärtenyp.

Alltid hejdå, Alma Thörn, Galago
Alma Thörns självbiografiska debut handlar om att längta hem innan man farit, tvingas välja mellan människor man älskar och om att alltid behöva säga hejdå. Med bildberättelsens medel fångas lyhört känslan av hemlängtan och otillräcklighet över generationsgränserna. En tolvårig Alma slits mellan sin mamma och pappa, likt hennes mamma gjorde trettio år tidigare. Gråskala och sepia går omlott för att markera de tidslager som återges med fullständig tonträff. Alltid hejdå är en serieroman sedd genom barnets ögon som skär i hjärtat och ger en varm kram på samma gång.

 

 

Nominerade till Lilla Augustpriset 

Elden kom, Karla Backlund, Uppsala
Med en prosalyrisk form tacklas klimatkrisen. Vilka konsekvenser får den? Hur känns den? Genom välvalda och skarpa scener, fin gestaltning och smarta formuleringar lyckas författaren skildra detta och klyftan som växer mellan generationer. Resultatet blir angeläget och ursinnigt.

Frö, Moe Duke-Bergman, Stockholm    
Tänk om ett frö slår rot i min mage och börjar växa? Denna till synes barnsliga frågeställning ställs på sin spets i en dystopisk framtid där växtligheten har förädlats för att föda de evigt växande massorna. Med drivet språk och sinne för detaljer lyckas författaren sömlöst kombinera barnets växtkramp med frågor om identitet och miljöförstöring.

Brandstegen, Julia Kaplan, Bromma
Här får man en driven berättelse som tar sin genre på allvar. Det är smart, det är tempo och det finns ett mål. En fiffig och koncentrerad historia som flirtar med Netflix spänningsserier samtidigt som novellens grundregel om en oväntad tvist uppfylls.

Mitt älskade Haverdal, Josefine Larsson, Lund
Vad som börjar som en pastisch på en klassisk ungdomsnovell om den första kärleken slutar som något helt annat. Vändningen är fullständigt oväntad och samtidigt både logisk och trovärdig. Och det fungerar bara eftersom författaren har full kontroll över språket. Stilistiskt briljant.

Offret, Nanna Mikkelsen, Södra Sandby 
Bidraget har ett expressivt bildspråk som gör texten skrämmande och skapar en dystopisk atmosfär. Jordens undergång kommer allt närmare. På klostret funderar noviserna över varför. Vad kan de göra för att stoppa det? Skickligt lockas läsaren in i en text som överraskar och där det finns mycket att tolka in.

Farfarsrummet, Allis Sääsk Berglund, Stockholm
En familjeberättelse i poesins form om smärtan att veta för lite om ett brustet ursprung på andra sidan Östersjön, på andra sidan järnridån. Med originellt bildspråk och säkra stilfigurer kring ords betydelser, fångas människans behov av förankring i språk och minne och familjehistoria.  

 

 

Jurygrupper 2020

Årets svenska skönlitterära bok
Gunnel Furuland, ordförande
Mattias Eklöf
Victoria Greve 
Arne Johnsson
Mia Strandell

 

Årets svenska fackbok
Gunilla Herdenberg, ordförande
Gunnar Broberg
Mårten Castenfors
Susanne Ljung
Marianne Rundström

 

Årets svenska barn- och ungdomsbok
Mia Österlund, ordförande
Marcus Barbosa Ferreira
Martin Hellström
Mia Juhlin
Amanda Stenberg

 

Lilla Augustpriset
Lotta Lyssarides, ordförande
Eva Boström
Alex Haridi 
Johanna Lindbäck 
Anna Nordlund

 

Om Augustpriset

Augustpriset är den svenska litteraturens mest prestigefyllda och uppmärksammade pris. Svenska Förläggareföreningen instiftade Augustpriset 1989 med syftet att årligen belöna och sätta fokus på de allra bästa nyutkomna böckerna på svenska. Augustpriset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bokÅrets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. En jury i respektive kategori nominerar sex titlar vardera. De nominerade titlarna läses därefter av en elektorsförsamling bestående av sammanlagt 63 elektorer, som är spridda över hela landet och består av en tredjedel bokhandlare, en tredjedel bibliotekarier och en tredjedel litteraturkritiker och andra. Omröstningen är sluten. Den titel som får flest röster i respektive kategori vinner. Den 23 november delas Augustpriset ut vid ett direktsänt evenemang. Prissumman i varje kategori är 100 000 kronor. Pristagarna får även en bronsstatyett formgiven av konstnären Mikael Fare.

Om Lilla Augustpriset

Lilla Augustpriset instiftades 1994 av Svenska Förläggareföreningen för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande. Posten var initiativtagare. Priset vänder sig till ungdomar mellan 16 och 20 år och har blivit en plantskola för nya författare. Vinnaren får 15 000 kr. Prisutdelingen sker den 23 november. Lektörer sovrar bland de inskickade bidragen och lämnar sedan över sitt urval till en jury. Juryn tar fram sex finalister. Vinnaren utses genom att juryns röster vägs samman med en publik omröstning. Omröstningen pågår mellan den 19 oktober och 16 november.

 

Augustpriset delas ut i samarbete med Elite Hotels och Swedbank. Augustgalan produceras av Fascinera.