”Boken gör sig ett eget fritt universum”

Malin Axelsson och Lyra Ekström Lindbäck. Foto: Lisa Mattsson

Malin Axelsson och Lyra Ekström Lindbäck. Foto: Lisa Mattsson

Vid första ögonkastet är de inte särskilt lika – Malin Axelssons och Klara Perssons vilda bilderbok och Lyra Ekström Lindbäcks stilrena roman. Men när Malin och Lyra träffas och pratar visar det sig att böckerna har en hel del gemensamt.

Vi är i Blackeberg i västra Stockholm, i Lyra Ekström Lindbäcks ateljé. Hon och Malin Axelsson sitter i en röd soffa, omgivna av böcker och katter.

– Jag tror att jag har så himla mycket fördomar om barnböcker, att de ska vara mästrande, pedagogiska och övertydliga. Men den här boken är ju otroligt mycket mer obestämbar och svävande än många experimentella diktsamlingar, säger Lyra Ekström Lindbäck om Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn.

Boken var från början en monolog som skrevs för en fransk teater, om en karaktär vid namn Någon, som bara skulle bli och bli och bli.

– Det finns ju en utopisk dimension i det, boken gör sig ett eget fritt universum. I verkligheten är det väldigt svårt att röra sig mellan roller på det sättet, säger Malin Axelsson.

Att pjäsen blev en bok berodde på att illustratören Klara Persson hörde av sig och undrade om Malin Axelsson hade något de kunde jobba med tillsammans.

– När bilderna till slut kom, då grät jag faktiskt på vissa uppslag och skrattade högt också. Det var verkligen som en gåva, säger Malin Axelsson.

Kopplingen till teater finns även i Lyra Ekström Lindbäcks roman Ett så starkt ljus.

– Huvudpersonen Sara är ju nästan som en slags flanör som glider omkring i staden. Hon reflekterar väldigt mycket över sig själv, hur hon blir betraktad och sedd, och hon tittar på andra. Den handlar ju ganska mycket om det offentliga rummet som scen, hur framträder jag där, hur kan jag bli begriplig i det rummet, säger Malin Axelsson.

– Och att det är ett rum som redan är regisserat på en massa olika sätt som man måste spela med i, säger Lyra Ekström Lindbäck.

Hennes bok tolkas ofta som självbiografisk.

– Nu bryter jag den illusionen. Boken är inte ett avtryck av mitt liv, utan väldigt mycket en fantasikonstruktion. Men den har förstås sprungit ur äkta känslor och upplevelser som jag har behövt processa.

 

Här kan du lyssna på alla årets Augustpoddar

Här kan du titta på när författarna läser sina brev till varandra