PostNord

PostNord

PostNord och Augustpriset har samarbetat sedan 1994. Här är PostNords egna ord om varför de tycker att det är viktigt att stödja Augustpriset.

Det skrivna ordet blir allt viktigare i den digitaliserade världen. Fler och fler skapar sin bild av världen genom att läsa snarare än genom att lyssna.

Boken står också stark i konkurrensen om människors fritid. Varje dag levererar PostNord miljontals försändelser och en god del av dem är böcker, på väg till förväntansfulla mottagare i landets alla vrår. Spänning, engagemang, skräck och lust, direkt hem i brevlådan.

Augustpriset vill lyfta fram ny svensk litteratur, till nytta och nöje för läsarna. PostNord vill inspirera alla att läsa och skriva mer. Därför stödjer vi Augustpriset.

Per Mossberg

Per Mossberg berättar mer

Litteraturen hjälper oss att förstå vår omvärld, både genom fakta och fiktion.

- Augustpriset skapar uppmärksamhet kring författarna och belönar goda berättare, säger Per Mossberg på PostNord, och det leder till att nya målgrupper hittar nya favoritförfattare.

PostNord har samarbetat med Augustpriset sedan 1994 och Per Mossberg konstaterar att detta, vid sidan av Nobelpriset, har blivit den stora händelsen i den litterära kalendern.

Antalet titlar som årligen skickas in till Augustpriset har stigit stadigt sedan starten, och numera anmäls mellan 400 och 500 titlar varje år. Lilla Augustpriset brukar årligen locka ett 500-tal ungdomar mellan 16 och 20 år att skicka in sina alster. PostNord tycker det är speciellt viktigt att uppmuntra berättartalanger bland våra ungdomar. Inom idrotten pratar man om bredd och ungdomssatsningar för att också skapa elit. Det gäller även för litteraturen.

- Vi på PostNord vill inspirera och uppmuntra till att läsa och skriva mer. Därför är vi stolt sponsor till Augustpriset, säger Per Mossberg.

 

Per Mossberg är kommunikationsdirektör på PostNord. Foto: Posten AB